Welk dieet past bij jou

Dorine October 5, 2014 0

Iets wat je eigenlijk altijd af moet vragen voordat je met een afvalpoging begint is; waarom doe ik het eigenlijk? Doe je het voor jezelf, vind je dat er nu echt een verandering moet komen, of doe je het omdat je partner het zo graag wilt of iemand anders. Als je wilt afvallen omdat je het zelf graag wilt, dan zal de kans van slagen vele malen groter zijn, dan wanneer iemand anders dat graag wilt.

Ben je eindelijk van plan echt af te gaan vallen? Welk dieet kies je dan? Het liefst een dieet dat bij je past. Iets waarvan jij denkt dat je het vol kan houden, net zolang tot je je streefgewicht hebt behaald. Wanneer heb je eigenlijk een goed streefgewicht?

Wat is een goede methode om te weten hoeveel je af moet vallen

Er zijn naar schatting 1,6 miljard mensen op aarde met overgewicht. Hiervan heeft 25% zelf extreem overgewicht, oftewel obesitas. Overgewicht kun je meten met behulp van de Body Mass Index (BMI). BMI is een verhouding tussen het gewicht en de lengte van een persoon. Bij een verhouding boven de 25 heb je overgewicht en bij een verhouding van meer dan 30 heb je obesitas. In dat geval komt je gezondheid in de gevarenzone. Klachten bij een BMI boven de 35 zijn bijvoorbeeld slijtage van gewrichten, benauwdheid, een te hoge bloeddruk, rugpijn, verhoogd cholesterol en een lager gevoel van eigenwaarde.

Hoe kun je zelf je BMI berekenen?

Dit doe je door je gewicht te delen door je lengte (in meters) in kwadraat. Bijvoorbeeld een man is 95 kilo en 1,75 m lang. De berekening is dan 95/ (1,75 * 1,75). Dit geeft een uitkomst van ongeveer 31. Dit is dus een te hoog BMI. Hieronder kun je ook aflezen of je een te hoog BMI hebt.

dieet en BMI

Hoe werkt een dieet

Het is goed te kijken waarvoor jij precies een dieet nodig hebt. Komt het door ziekten of verslavingen of heb je last van eetbuien. Ook slaaptekort en stress kunnen tot overgewicht lijden.  Het aantal calorieën dat het lichaam verbrand is afhankelijk van de hoeveelheid beweging. Zou afvallen dus zo simpel zijn als minder eten en meer sporten?  Maar hoeveel mag je dan eten en hoeveel moet je dan bewegen? Heb je wel tijd om te sporten? Om die vragen te beantwoorden zijn diëten in het leven geroepen. Sommige zijn wat strenger, anderen minder streng maar duren dan weer langer. Kies daarom een dieet dat bij je past. De kans dat je dit lang volhoudt is veel groter. Stel dat je dit dieet vind dan zou dat de ideale oplossing zijn om dichter bij je streefgewicht te komen.

Waar moetje op letten bij het kiezen van een dieet

Probeer tijd te vinden om je te verdiepen in een aantal diëten. Schrijf de voor- en nadelen van elk dieet op. Maak een duidelijk overzicht van de voor- en nadelen die jij belangrijk vind. Maak bijvoorbeeld een top 3 van de diëten die je het meest aanspreken.

Plan daarna in wanneer je het gaat doen. Begin niet 2 weken voor de vakantie, maar plan een periode van 4 maanden in. Ga serieus aan de slag en maak het afvallen je belangrijkste doel voor die tijd. Leg de lat niet te hoog. Het is veel belangrijker dat je blijvend gewicht verliest dan dat je de poging staakt en alle kilo’s er vervolgens weer bij komen.

Leave A Response »