Gezond afvallen door je stofwisseling te versnellen

Dorine October 9, 2014 1
Gezond afvallen door je stofwisseling te versnellen

Gezond afvallen kun je het best doen door je stofwisseling te stimuleren. Hierdoor ga je sneller en efficiënter calorieën verbranden. Gek genoeg kun je je stofwisseling stimuleren door te gaan eten. Hoe kun je je stofwisseling nog meer stimuleren?

Factoren die de stofwisseling beïnvloeden

De stofwisseling is een complex netwerk van hormonen en enzymen, die ons voedsel omzetten in brandstof, maar bepaalt ook hoe efficiënt we onze calorieën verbranden. Eten we geen voedsel en komen er dus geen calorieën binnen, dan draait de stofwisseling automatisch op een lager pitje.

Andere factoren die de stofwisseling beïnvloeden

  • De leeftijd; hoe ouder, hoe lager de stofwisseling. Als we ouder worden verliezen we spiermassa. Ook worden we minder actief, hierdoor verbranden we minder calorieën. Gevolg hiervan is dat als we evenveel blijven eten, we dan in gewicht aankomen.
  • Je gewicht; hoe zwaarder je bent, hoe hoger je energieverbruik.
  • Je lengte; hoe langer je bent, hoe meer energie je verbruikt.
  • Het geslacht; mannen verbruiken meer calorieën per dag dan vrouwen, gemiddeld 2500 calorieën tegen 2000 calorieën. Dit komt doordat mannen een groter spieraandeel hebben dan vrouwen.
  • Hoe meer spierweefsel, hoe hoger de Per 500 gram spier verbrand je per dag 50 calorieën extra. Dat lijkt weinig maar 3 kilo spier is dus al goed voor 300 calorieën extra.
  • Het seizoen, in de winter verbruiken we meer energie dan in de zomer. Een wandeling op een koude winterdag is bijvoorbeeld een boost voor je stofwisseling.

Hoeveel energie verbruik jij per dag?

Om te berekenen hoeveel energie je per dag verbruikt zijn er een aantal manieren. Als je de hele dag zult slapen, kun je stellen dat je 1 calorie per kilo per uur zult verbranden. Voor iemand van 60 kilo komt dat neer op 60 *1* 24= 1440 calorieën. Dit heb je nodig om in leven te blijven. Elke extra inspanning kost meer energie.  Je kunt bijvoorbeeld ook uitrekenen hoeveel calorieën je verbrandt als je een uur gaat trappenlopen. Je verbrand daar 8 calorie per kilo per uur mee. Iemand van 60 kilo zal daar dus 60 * 8= 480 calorieën mee verbranden.

Wil je specifieker uitrekenen hoeveel je nodig hebt, kijk dan eens naar je BMR (Basal Metabolic Rate). Op internet zijn hiervoor diverse calculators te vinden. Ook kun je deze calculators gebruiken om uit te rekenen hoeveel je mag eten bij een bepaald streefgewicht.

One Comment »

  1. Jennifer January 24, 2015 at 5:16 am - Reply

    Nuttig artikel! Ik zal deze zondag eens eropuit gaan voor een wandeling.

Leave A Response »